Sara Lindahl Erlandsson

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2010

OPERATIONEN FÖR KÄKEN, STEG FÖR STEG

Av Sara Erlandsson - 26 augusti 2010 19:45

Från allra första början såg det ut såhär, ni ser att munnen är sned:
 

 


Sen fick jag äntligen tandställning, munnen är fortfarande sned:

 


Efter ett halvår, lite mer, fick jag göra två små operationer för att dra ut visdomständerna, eftersom dem skulle vara ivägen vid den stora operationen. Först var det höger sida:


 

Ni ser ju själva hur svullet det var.


Sen var det vänster sida:
   


Här är en video på när jag är nerdrogad i lugnande, haha! Har inget minne av detta:


 


Sen var det äntligen dags för den stora operationen, det var hemskt:


  Ser ju så fräsh ut......


  Kan aldrig sluta skratta åt den här bilden alltså! HERREGUD. HAHAH.


Detta är några dagar efter operationen:

Syns ju ingenting p.g.a bandanan men.  


Fick livnära mig på sånt här i några veckor:

 


Efter två veckor såg jag ut såhär på halsen & var fortfarande lite svullen:


 

Sen tog jag äntligen bort tandställningen härromdagen & nu är allting ÄNTLIGEN färdigt!!!
Jag är äntligen klar med allting, kändes som att detta aldrig skulle ta slut...
Men nu är jag klar. Och nu ser det ut såhär, raka, vita tänder & rak mun:


 


 

 


Tre år för allt detta, & helt klart värt det =)


 
 
Ingen bild

philip 18 år

7 april 2013 18:49

Hej, jag skulle vilja ställa några frågor ang hur du fick tillstånd till operationen och vad du sa för att få igenom processen. alltså vad jag menar är att vad var dina skäl till att fixa käkdefekten. jag har en sned käke nämligen som förstör min profil, den är liksom nästintill perfekt på ena sidan men avlång på andra och det syns väldigt på kort osv, men inte jätte mycket. jag mår förstås inte så bra av detta eftersom det påverkar mitt självförtroende negativt. Jag har inga större problem med att det gör ont eller så, enbart lite knäppningar och eventuella ticks som jag fått eftersom jag stör mig på att den är sned. tydligt nog från mitt upplägg är min fråga om jag kan göra en operation av kosmetiska skäl dvs bara utseendemässiga skäl? eller måste det vara i medicinskt syfte, en anledning som bygger på svårigheter och besvär med käken? vad sa du? vad är din story? hoppas jag var förstående i texten. tacksam för svar. ps resultaten blev jättefina!

Sara Erlandsson

26 april 2013 21:15

Hej Philip!
Egentligen gjorde jag operationen av utséende skäl men det kan man naturligtvis inte säga till läkarna. Jag fick min operation genom att jag sa att jag hade knäppningar, precis som du beskriver, samt huvudvärk, låsning av käken och sen att jag skämdes över det. Egentligen hade jag inga problem mer än knäppningarna men man måste ju överdriva lite. Gå till din tandläkare och be dem kolla på det så kommer dem förmodligen skicka remiss till andra läkare som får bestämma osv. Denna procedur tog ca 3 år för mig med läkarbesök och tandställning m.m men det var lätt värt det och skulle jag behöva göra om det skulle jag inte tveka! Lycka till :-)

 
Ingen bild

Sandra

19 juni 2017 00:15

Hur gammal var du när du gjorde den?

Sara Erlandsson

23 augusti 2017 18:43

16 :)

 
Ingen bild

Mamma

26 januari 2018 14:53

Hej Sara! Jättefin innan och jättefin efter. Vilket sjukhus opererades du på?

Sara Erlandsson

13 september 2019 07:53

Hej! Tack så mycket :-)
Jag opererades på KSS Skövde.

 
Ingen bild

Simone

13 juli 2019 14:16

Hej Sara!

Jag ser att inlägget skrevs för ett bra tag sen. Jag lider av samma problem, knäppningar bland annat men också att käken är sne vilket är något jag verkligen skäms över. Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig, och ställa några frågor om hur jag går tillväga och dylikt. Jag har velat ta tag i detta väldigt länge då jag verkligen lider av det.
Mvh,
Simone :-)

Sara Erlandsson

13 september 2019 07:54

Hej Simone! Det är första gången på 3 år jag loggar in på bloggen. Du får gärna kontakta mig på min mejladress om du har några frågor: Saralindahlerlandsson@outlook.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Erlandsson - 3 augusti 2013 13:37

Vi åkte ner till strömstad och hälsa på Emma som bor där. Vi festa, shoppa, käka och bara hade det gött en hel helg! ...

Av Sara Erlandsson - 3 augusti 2013 13:24

[Bild] [Bild]

Av Sara Erlandsson - 23 juli 2013 15:40

Så jävla gött att bo på landet i ett litet samhälle. Vi solar, badar, åker runt på kinnekulle och hittar på massa grejer. Här är lite bilder från de senaste dagarna. Dock är det inte med några bilder från i fredags och lördags. Då drack vi några styc...

Av Sara Erlandsson - 19 juli 2013 13:05

Igår bada vi, kolla på film hos mig, sen åkte vi och spela volleyboll o nån konstig blandning av rugby och amerikansk fotboll. Det var kul, men min kondis är ju inte i toppform direkt. ...

Ovido - Quiz & Flashcards