Sara Lindahl Erlandsson

Direktlänk till inlägg 5 juli 2011

EN FRÅGA

Av Sara Erlandsson - 5 juli 2011 20:39

Om två enäggstvillingsystrar får barn med två enäggstvillingbröder, kommer deras barn då bli identiska?

   



 
 
Ingen bild

anonym

6 juli 2011 01:18

De beror på hur många barn de får och svaret är i princip en matte grej. För när två av de får barn så är det slumpen som avgör vilka av föräldrarnas gener som ärvs vidare. Däremot så FINNS chansen att båda paren för vidare exakt samma gener till barnen. Detta är bara möjligt eftersom de har exakt samma gener.
Men som sagt vad jag vet så är de slumpen som avgör vilka gener som förs vidare. Det är ju inte alla gener av båda föräldrarna som förs vidare till barnet. Utan bara en andel (hälften tror jag).
Haha jag har fan inte en aning

anonym

Sara Erlandsson

6 juli 2011 19:51

haha, tack för det bra svaret ;-) det sa mig inte så mycket... haha :-)

 
Brianna

Brianna

6 juli 2011 20:47

Haha, bra fråga! Men jag tror att barnen ändå inte kommer bli identiska, eftersom genöverföringen kan hoppa flera generationer och kan komma från olika personer i släkten. Så ena ungen (från ena paret med en enägstvillingspappa och en enägstvillingsmamma) kanske får vissa gener från mormor medan andra ungen kanske får från farfar?

http://chilipralin.bloggplatsen.se

Sara Erlandsson

6 juli 2011 20:48

Hmm, sant. Smart tänkt! Tack för svaret :-) haha..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Erlandsson - 3 augusti 2013 13:37

Vi åkte ner till strömstad och hälsa på Emma som bor där. Vi festa, shoppa, käka och bara hade det gött en hel helg! ...

Av Sara Erlandsson - 3 augusti 2013 13:24

[Bild] [Bild]

Av Sara Erlandsson - 23 juli 2013 15:40

Så jävla gött att bo på landet i ett litet samhälle. Vi solar, badar, åker runt på kinnekulle och hittar på massa grejer. Här är lite bilder från de senaste dagarna. Dock är det inte med några bilder från i fredags och lördags. Då drack vi några styc...

Av Sara Erlandsson - 19 juli 2013 13:05

Igår bada vi, kolla på film hos mig, sen åkte vi och spela volleyboll o nån konstig blandning av rugby och amerikansk fotboll. Det var kul, men min kondis är ju inte i toppform direkt. ...

Ovido - Quiz & Flashcards