Sara Lindahl Erlandsson

Direktlänk till inlägg 12 mars 2012

ANGÅENDE "KONY 2012", NI SOM STÖDJER KAMPANJEN!

Av Sara Erlandsson - 12 mars 2012 16:28

Som de flesta sett har denna video, om Joseph Kony, spridit sig som en våg över internet och fått flera miljoner views på bara några dagar. 
Även jag länkade till videon häromdagen utan att egentligen veta så mycket om det, precis som många andra. Jag håller med om att filmen har ett mycket bra budskap och att tanken är god. Däremot tycker jag att innan man är med och stödjer kampanjen borde man ta reda på lite mer fakta. Jag har nu tagit bort videon från min blogg efter att ha tagit reda på att det inte är barnen i Uganda vi stödjer, utan Ugandas militär! Jag håller med om att Kony borde gripas, men stödj för guds skull inte en kampanj ni inte vet vad de är ute efter. Det känns så komiskt att alla börjar hetsa över just denna video nu, när man har hört om sexslavar, barnsoldater och tillfångatagande barn som tvingas stympa sina egna familjemedlemmar i över 10 år? Har folket missat tv-reklamerna om att stödja röda korset och rädda barnen som går på tv varje dag? Då är det inte lika många som bryr sig, om ni förstår mig rätt. 



 


Onda människor som Kony finns det gott om och att dela en video över internet för att gripa denna person, som de påstår är omöjlig att spåra, kommer inte göra någon större skillnad. Mycket utav pengarna som doneras går till marknadsförning och för att skapa medvetvetenhet. Jag undrar hur många det är som vet om att personer med liknande bakgrund som Joseph Kony sitter i senaten eller parlamentet i nästan varje afrikanskt land? Varför är det ingen som reagerar på det? Detta är ett bra exempel på hur korkade och naiva folket som ger sig fan på att ta del av detta är, som inte besitter någon som helst kunskap om det. Jag kan själv erkänna att jag var naiv och korkad som inte tog reda på mer fakta innan jag delade videon. På en bild kan man se skaparna av filmen stå tillsammans med SPLA och Ugandas armé som gjort precis lika många brott som Kony. 
Vad jag har läst går även en stor del utav pengarna som doneras rakt ner i militärens och diktaturens egna fickor. 


 37 % av budgeten går till Afrika-relaterande program, runt 20 % går till löner och "overheads" och restrerande 43 % går till informationsprogram. Sanningen om osynliga barnen är att de inte är en biståndsorganisation och det är många som tror att de är till för att leverera skor eller mat, vilket de inte gör. Detta kan ni läsa om här


Så snälla, innan ni donerar eller bestämmer er för att ta del av detta och sprida budskapet vidare; ta reda på vad deras organisation egentligen går ut på.  



 
haha, var bara tvungen...

 
 
Ingen bild

anonym

12 mars 2012 17:03

Helt rätt, jag gjorde samma fel. Dock är vad de gör inte helt dåligt tror jag. Att sprida liknande budskap är exakt vad vi behöver i våran västerländska "bubbla". Vi vet ju fan ingenting om vad som händer bortom demokratins gränser! Så bara för att den sprider information är den redan värd och ta till sig, sen om budskapet är rätt de kan jag hålla med dig om är inte lika säkert! :)
Eller vad tror du?
Tyckte också om de du skrev om att alla andra likartade människor som sitter i regeringen i andra länder i afrika. Jag tror det sitter likartade människor i alla regeringar; inte minst i våra

anonym

Sara Erlandsson

12 mars 2012 17:16

Absolut är inte det de gör helt fel! Jag tycker att budskapet är bra också för den delen. Det jag menar är att det är många som inte riktigt har koll på vad det är de egentligen stödjer! Det har inte tagit reda på tillräckligt mycket information och det är många som tror att de stödjer en kampanj för att rädda barnen när de egentligen bara stödjer en organisation som mer eller mindre bara ger ut information. Det är många som tror att de gör en god gärning när de sprider ut videon och donerar till kampanjen när de egentligen inte gör så mycket skillnad. Om de verkligen vill hjälpa till tycker jag att de borde stödja en annan kampanj än denna..

Sen borde man ta reda på vilka det är som ligger bakom organisationen också innan man uttalar sig, vilket många inte har gjort.

SÅ tycker jag =)

 
Dalatussan

Dalatussan

12 mars 2012 19:21

Inte en enda källa på de som du påstår att du har "läst".
Vart har du fått allt ifrån om du nu är så säker?

http://dalatussan.bloggplatsen.se

Sara Erlandsson

12 mars 2012 19:27

Du kan googla hur mycket som helst om allt detta. Här har du några källor:

1. http://c2052482.r82.cf0.rackcdn.com/images/737/original/FY11-Audited%20Financial%20Statements.pdf?1320205055

http://www.charitynavigator.org/index.cfm?bay=search.summary&orgid=12429

http://www.observer.ug/index.php?option=com_content&view=article&id=17456%3Aupdf-in-kony-hunt-accused-of-rape-looting&catid=78%3Atopstories&Itemid=116

http://www.foreignaffairs.com/articles/136673/mareike-schomerus-tim-allen-and-koen-vlassenroot/obama-takes-on-the-lra?page=show

http://chrisblattman.com/2011/11/21/what-you-should-be-reading-if-you-want-to-understand-the-us-and-the-lords-resistance-army/

http://www.sudantribune.com/SPLA-to-demobilize-all-child,36125

http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-11135426

http://visiblechildren.tumblr.com.nyud.net/

 
Dalatussan

Dalatussan

12 mars 2012 19:23

Nu var jag så snabb så mina ögon inte hann med, såg länkningen till källan nu ;)

http://dalatussan.bloggplatsen.se

Sara Erlandsson

12 mars 2012 19:29

Okej, vad bra :-) haha.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Erlandsson - 3 augusti 2013 13:37

Vi åkte ner till strömstad och hälsa på Emma som bor där. Vi festa, shoppa, käka och bara hade det gött en hel helg! ...

Av Sara Erlandsson - 3 augusti 2013 13:24

[Bild] [Bild]

Av Sara Erlandsson - 23 juli 2013 15:40

Så jävla gött att bo på landet i ett litet samhälle. Vi solar, badar, åker runt på kinnekulle och hittar på massa grejer. Här är lite bilder från de senaste dagarna. Dock är det inte med några bilder från i fredags och lördags. Då drack vi några styc...

Av Sara Erlandsson - 19 juli 2013 13:05

Igår bada vi, kolla på film hos mig, sen åkte vi och spela volleyboll o nån konstig blandning av rugby och amerikansk fotboll. Det var kul, men min kondis är ju inte i toppform direkt. ...

Ovido - Quiz & Flashcards